EN IDÉ SOM BLEV EN BESATTHET. DET BLEV VÅR IDENTITET.
Historien om Bose
Visst skulle man kunna säga att vi är mest kända för våra ljudprodukter. Men vad brinner vi verkligen för? Jo, för att upptäcka nya och bättre lösningar än någon annan. Vi bedriver vår verksamhet enligt devisen ”Fortsätt alltid drömma om något bättre och fundera ut sätt att uppfylla drömmen på”. Från de första brusreducerande hörlurarna för konsumenter till revolutionerande sätesfjädringssystem för långdistansförare – vi bjuder in dig att uppleva de 50 första åren av innovation från Bose.
Titta på filmen The Gift, regisserad av Oscar®-vinnaren Morgan Neville (Bästa dokumentärfilm 2014: 20 Feet from Stardom).
BÖRJAN
Historien om Bose börjar med berättelsen om en pojke som fascinerades av elektronik och av att ta isär saker och lista ut hur de fungerar. Han drömde om att en dag uppfinna något eget.
Radioreparatör
I tonåren byggde Amar Bose upp en framgångsrik verksamhet som radioreparatör i familjens hem. ”Vi satte upp skyltar i alla små järnaffärer där min pappa brukade sälja importerade varor”, berättade dr Bose en gång i en intervju. ”På skylten stod det ’Vi reparerar radioapparater’.” Folk tog med sina radioapparater till butiken och jag tog med dem hem och reparerade dem, så fick butiken 10 % av det fakturerade beloppet. Jag och pappa kom överens om att jag bara behövde gå i skolan fyra dagar i veckan, så länge mina betyg var bra. Han skrev ett intyg om att jag hade huvudvärk eller något. Alla lärare visste hur det låg till. Det var alltid på fredagar, så på måndagar frågade de: ”Hur många radioapparater har du lagat, Bose?”.
FÖRETAGET
Under sin tid på MIT samlade dr Bose på sig ett antal patent och i stället för att licensiera dem till andra företag beslöt han sig för att behålla dem och starta eget.
De första åren
När företaget grundades diskuterade de länge vad det skulle heta. Till slut sa Y. W. Lee, en av dr Boses mentorer från MIT, med sin typiskt raka logik: ”Vi får tänka på vilka egenskaper vi vill att namnet ska ha. Vi vill inte att det ska vara knutet till en viss teknik eller bransch för vi vet inte vad vi kommer att göra i framtiden. Namnet ska kunna uttalas på många olika språk och vara lätt att varumärkesskydda. Och det ska helst bara innehålla en stavelse.” Alla skrattade, för de visste vad han föreslog utan att säga det: ”Bose.”
Den första som Bose anställde var en av dr Boses studenter, Sherwin Greenblatt. Han skulle senare gå vidare och bli VD för företaget från 1985 till 2001. Greenblatt berättar: ”Under de första åren jobbade dr Bose på MIT med undervisningsuppgifter, och vi arbetade med våra myndighetskontrakt. När han kom på kvällen var det dags för vad vi kallade det ’andra skiftet’ – när vi arbetade med alla våra ljudidéer.”
Psykoakustik
Psykoakustik handlar om hur ljud uppfattas. Det ligger till grund för hur Bose skapar sina ljudprodukter och går faktiskt ända tillbaka till företagets grundande. Dr Bose såg att specifikationerna för andra högtalare bara mätte hur de fick musiken att låta och inte hur han uppfattade den.
I en föreläsning på MIT gav dr Bose en gång följande exempel: ”Om man ger ett gäng tekniker i uppgift att minska distorsion kan de gladeligen hålla på med det i flera år. Men den viktiga frågan är: Har det någon betydelse för den subjektiva ljuduppfattningen? Även om distorsionen kan mätas kan den kanske inte höras. Om den inte kan höras, vad är det egentligen man uppnår förutom ett visst tekniskt mål?”
2201-högtalaren var den första Direct/Reflecting-högtalaren som vi tillverkade, och den banade väg för det legendariska 901-högtalarsystemet.